Skrømt, midnattsollyset og nytt bosted på Fjære

Skrømt på Prestegården?

brown_lady_lg

Jeg kan allerede servere litt landsens gufs og trauste rykter. I går kveld snakket jeg og min kjære nabojente om historien om den hvitkledde/sortkledde damen som sies å være sett på og rundt Prestegården. Det er litt skummelt. Skrekkblandet fryd…Hun påstår selv at hun ikke fikk sove i ett av rommene der  inne. Hun måtte bytte rom. Det var rett og slett for ekkelt. Uhææææh. Du kan lese mer om disse ryktene ved å trykk her under i det blanke feltet:




 

 

 

Mindattsol og finvær:

lydopptakern i enga close up












Det er et helt eget lys som oppstår når klokka har passert tolv og midnattsola skinner fra klar blå himmel. Det er nærmest vindstille nå og det har vært strøkent vær i hele dag. Ikke spesielt varmt. Jeg prøvde meg i shorts, blei for kaldt når jeg sykla. Men sitter du stille i sola går det fint. 15 -16 grader og litt vind. Jeg har ikke batteri til kameraet mitt, så disse bildene er tatt med maccen. Bedre en ingenting.

midanttsola i fjære 1












sola.

hytte og sykkel og meg i vag skygge












hytta.

inne i hytta












kjerringøy puslespillet.

utsikt 2













Fjære

Nå bor jeg på Jennsen-hytta i Fjære. Fin utsikt. Helt ut mot horisonten.

utsikt fra hytta i fjær midnatt












To snille vestlandsdamer som viste seg å kjenne mine kjære avdøde tante Bjørg Øyen, tilbød seg å kjøre meg og alle tingene mine bort på Fjære. De mente jeg kunne være guide. Jeg var ikke noe bra guide, men takket pent for hjelpen. Mennene deres var ute å prøvde sin nye Rana båt, bygget av den kule båtbyggeren Ulf Mikalsen. Han bygger bla. færinger. Sjekk ut nettsida hans:

www.ulf.no

Fjære ligger vakkert til mellom Misten og Vikan. Jeg bor nederst på en bondegård i ei lita søt gul hytte. Perfekt nå som jeg er på ferie. Synd den ikke ligger litt lenger borte fra gården. Da kunne jeg blitt her for størrelsen er perfekt. 30 kvm ca. Det er rett og slett for mye bråk her på dagtid til å ta opp musikk, da de har melkekyr og gårdsdrift. Som den loneren jeg er, vil jeg jo helst være minst 400 meter unda bebyggelse.  Dette huset 200 meter inn på Strandå hadde vært tingen:

hus i alsos







Her i Fjære flyr små søte svaler lavt over gresset, som er fyllt av avblomstra løvetann og smørblomst. Svalene lager en snerten liten trillepipende lyd som gjør meg glad. De er mesterflyvere. Man får lyst til å ha en til venn. Skal sørge for å få tatt den opp lydene løpet av uka jeg er her. Alle lyder forandrer seg med tiden på døgnet og med været. Nå, nærmere klokka 2 på natta, er det ganske stille her. Rett før midnatt gikk jeg ut i bukta og tok opp lyden av havet i flo. Jeg måtte vasse tilbake… Kaldt og gøy. Jeg fikk et nært og fint opptak.

Her er et utdrag av opptaket: 

ute på lydopptak 2












Låven. Her bor noen av svalene.

Nam nam – lokal mat fra Ysteriet.

Jeg fikk handlet god og nykværna kaffe på ysteriet. De lager sin egen mozarella og baker ferske brød i steinovn. Jeg gikk til innkjøp av begge deler og spiste en kanelsnurr og to pizzabrød med fersk smelta Mozarella. De holder åpent ved spesielle anledninger og hele turistsesongen.

ute på lydopptak 3












Utimot denne odden tok jeg opp lyd av flo.

Luft i hjulene

Jeg fikk endelig fyllt luft i sykkelhjula.(Har leid sykkel av Lillian på ICA Sirilund). Det gjorde jeg etter litt om og men nede på Kjerringøy brygge. Der hang det en luftpunpe. Kan lite om sykler og mekking…så jeg ble faktisk litt sur og grinete da jeg ikke fikk skikkelig til å blåse luft i hjula. Må nok lære endel nye praktiske skills for å få det bra her oppe. En snill islandsk gutt som jobber på brygga, og som er fjellklatrelærer, Einar?, hjalp meg. Så blei vi litt kjent også. Kul fyr. Jeg kjøpte is og kaffe og ringte Jenny. Hun skriver og skriver.

St. Hans og opptak i dagene som kommer.

I morgen er det St. Hans. Da skal jeg kanskje besøke Ane Øverås og familien i Nevelsfjord og være med på en liten feiring. Hadde drømt om å være på Strandå -stranda, mulig jeg får til begge deler. Så skal jeg bortom Handelsstedet og spane litt lyder. Jeg skal intervjue nabojenta onsdag og vil gjerne gå på hennes omvisning der i morgen. Biblioteket er oppe også et par timer hvis jeg ikke husker feil. Fra 5-7….Lokalhistorien skal pløyes….

So long 🙂

midnattchildofklang 2












lydopptak i midnattsola

midnattchildofklang

About Elin Øyen Vister

Soundartist, composer, DJ
This entry was posted in tekst og bilde. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

