Soundscape Røst – Sound documenting Røst and pelagic seabirds: Kittywake, Puffin and Guillemot

Sounds of Kittywakes gathering seaweed for nests, Røst 29.03.2010 around 5pm:

krykkje på kaihustak og i steinskrent, Røst-landet

Dag 1  – felttur til Røst – 29.03.2o10:

Røst-landet speiler seg i havet. Fordi det er så flatt at himmel og hav møter hverandre.

Et lyst og åpent landskap midt i Atlanterhavet.

Jeg kan se Lofot-fjellene og to øyer uti havet.

Den ene er kjegleforma (stavøy?) og jeg har brukt den som et landemerke når jeg har gått rundt i dag.

Er ganske sikker på at de to øyene jeg ser uti havet er Stavøy og Vedøy.

Jeg har aldri hørt og sett så mye sjøfugl på en gang. Dette er fugle-land. Pelagisk sjøfugl. Og mange andre arter. Jeg har sett flere måse sorter, krykkje, gråmåse, ørn, ærfugl, sniper?, småfugl, en rekke ender hvis art jeg er usikker på hva er. Dette skal jeg finne ut når jeg snakker med en lokal ornitolog og klarer å få fatt i boka ”Fugler på Røst” skrevet av Tycho Anker-Nilsen og Stephen Baines.

Krykkje

(Rissa Trdactyla)

(Kitty-wake)

http://no.wikipedia.org/wiki/Krykkje:

Krykkje ligner på fiskemåsen i både størrelse (rundt 40 cm) og fjærdrakt (stort sett kvit, men lysegrå på ryggen og vingene, og svarte vingespisser). Vingespissen er imidlertid uten kvite flekker og ser ut som dyppet i blekk. Bena er mørke, nebbet er grønnaktig gul, og rundt øyet er det en smal rød ring. Hoene veier rundt 400 gram, mens hannene er ca. 50 gram tyngre.Karakteristisk er de klagende ropene som høres ut som «kitti-væææ» (jf. det engelske navnet Kittiwake).Krykkja lever av små fisk og krepsdyr som fiskes i vannoverflaten. Fuglene blir kjønnsmodne i tre- til fireårsalderen. Den årlige overlevelsen ligger rundt 88 %, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig livslengde på 12 år.””

Jeg har tatt opp lyd i dag av de fine Krykkjene som ser ut til å planlegge hekking på hustakene utpå kaia. Kaia ligger utafor tørrfisken som henger til tørk langs veien. 20 meter fra Røstfisk, John Gregor AS kontoret.

Det er reirbyggetid og krykkjepar slår seg ned der de kan. Små plasser mellom steinene. På takene på husene ved kaia og på gjerdene. De samler tang til å bygge reir. De er veldig opptatt. Brydde seg ikke så veldig mye om meg. Jeg gikk ikke for nært. De er deres landskap og miljø. Men de hekker side om side med fiskebåter og kai-støy. En kakafoni av lyder fra kai og fiskebåt, blanda med Krykkje og litt trafikk-støy fra bil, lastebil og masete mopeder.

Er de monogame? Lager de kun et reir eller kan de ombestemme seg og finne en ny plass? Hva er kriteriene for reirplass? Jeg tenker på at jeg skulle ønske de kunne få en vellykka hekkesesong. Det er så trist å tenke på at de strever sånn til ingen nytte. De blir stille og slår seg til ro når sola har gått ned. Bare en og annen lyd. Stillheten senker seg over Røst. Sola gikk ned ca. 20.00.

Krykkjene er vakre. Noen har blitt litt møkkete på brystet fra tangen de har samlet. Røde tunger. Mange variasjoner på lydene de bruker til å kommunisere med. Til tider ntense lydnivå. Må ha vært godt over 100 dB. Flyr ganske lydløst til de begynner å bevege vingene. Opptrer i mangfold.

I morgen skal jeg prøve å få opptak av krykkjene på Kåøya og andre arter rundt omkring i Fjæra og på vannet.

Les mer om de trua sjøfugl-artene her:

http://nrk.no/magasin/natur/1.6952526

http://www.imr.no/barentshavet/tokt/toktdagbok_2006/dagbok/sjofugl_nodelos_natur

About Elin Øyen Vister

Soundartist, composer, DJ
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

